Aktualności

Międzynarodowe sukcesy literackie naszych uczniów
Wycieczka laureatów Międzynarodowego Konkursu Literackiego im. Wandy Chotomskiej do Gdańska, Ustki i Słupska

W dniach 26 – 27 maja 2019 r. grupa młodzieży ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Starych Kobiałkach wraz z grupą uczniów ze Szkoły Podstawowej w Kisielsku uczestniczyła w dość nietypowej wycieczce. Głównym celem wyjazdu było uczestnictwo w gali finałowej i odbiór nagród w XXXV Międzynarodowym Konkursie Literackiej Twórczości Dzieci i Młodzieży im. Wandy Chotomskiej w Słupsku, w którym dwie uczennice uzyskały tytuł laureata, a dwoje innych - wyróżnienia. Odległość dzieląca nas od Słupska oraz jego położenie zdecydowały, aby pobyt tam poprzedzić zwiedzeniem starego Gdańska i malowniczej Ustki, czyli połączyć przyjemne z pożytecznym.
   Dzięki wczesnej godzinie wyjazdu, już po 12.00 grupa dotarła do Gdańska.Po spotkaniu z sympatyczną panią przewodnik rozpoczęło się zwiedzanie. Pierwszym miejscem, gdzie udaliśmy, był Plac Solidarności, następnym pomnik Poległych Stoczniowców oraz imponujące nowoczesnością Europejskie Centrum Solidarności – spotkanie z historią współczesną. Nieco później przejechaliśmy na Westerplatte, gdzie zwiedziliśmy cmentarz poległych w 1939 r., wartownie obrońców wybrzeża oraz potężny pomnik, u stóp którego widnieje tablica z pamiętnymi słowami Jana Pawła II: „Każdy z was... znajduje w życiu jakieś swoje Westerplatte...". Słowa te wywołują refleksje nie tylko nad losem żołnierzy, którzy złożyli tu jako pierwsi ofiarę swego życia w imię wolności ojczyzny, ale też nad naszymi współczesnymi wyzwaniami, naszą odwagą i naszą odpowiedzialnością. Po tak wymownej lekcji historii mogliśmy podczas rejsu statkiem "Czarna perła" podziwiać Gdańsk od strony Motławy. Dodatkową atrakcją był na pokładzie koncert muzyki szanty. Rejs zakończył się w sercu starego Gdańska, gdzie spacerując od Bramy Złotej do Bramy Zielonej, ulicą Mariacką zwiedziliśmy bazylikę Mariacką, Ratusz i Żuraw. Wędrówka zakończyła się przy fontannie Neptuna. Jeszcze tylko pośpieszne zakupy pamiątek i trzeba było wyruszać nam w dalszą drogę – na nocleg do Ustki.
   Miasteczko przywitało nas deszczem, który jednak nie powstrzymał nas, aby po śniadaniu następnego dnia pójść na plażę, poszukać muszelek, pooddychać jodem, a nawet... zamoczyć stopy w Bałtyku. Przystań oraz urokliwe nadmorskie uliczki zachęcały do spaceru. Większość z nas gościła w Ustce po raz pierwszy i wszyscy zgodnie twierdziliśmy, że pewnie tu jeszcze wrócimy. Tymczasem trzeba było wracać do pensjonatu, aby na godzinę 13.00 zdążyć do Słupska.
   Punktualnie stawiliśmy się w Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku, gdzie odbyło się uroczyste podsumowanie XXXV Międzynarodowego Konkursu Literackiej Twórczości Dzieci i Młodzieży im. Wandy Chotomskiej. Uroczystość rozpoczęła się od ciekawej prezentacji wybranych wierszy laureatów 35 edycji konkursu w formie spektaklu teatralnego. Zaprezentowano wiersz Aleksandry Luty „Jak żyć...”. Następnie organizatorki konkursu a zarazem prowadzące panie: Jolanta Wiśniewska – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 z Oddziałami i Gimnazjum nr 2 oraz Maria Pietryka-Małkiewicz – koordynatorka konkursu omówiły wyniki tegorocznej edycji. Na XXXV Międzynarodowy Konkurs Literackiej Twórczości Dzieci i Młodzieży im. Wandy Chotomskiej nadesłano 8695 zestawów wierszy, opowiadań i prób dramatycznych z 561 szkół podstawowych, gimnazjów i ponadgimnazjalnych z całej Polski, Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Litwy i Ukrainy. Następnie głos zabrała pani Krystyna Danilecka-Wojewódzka – Prezydent Miasta Słupska oraz pani Ewa Chotomska – córka patronki konkursu. Obie panie ciepło dziękowały organizatorom, ale też uczestnikom i ich opiekunom za wrażliwość serca i słowa, która ma moc zmieniania świata.
   Wreszcie nadszedł czas wręczenia nagród laureatom. W kontekście powyższych informacji jesteśmy szczególnie dumni, że wśród nich znaleźli się też nasi uczniowie.

Tytuł laureata w kategorii „poezja”:
- Aleksandra Luty,
- Oliwia Semeniuk.

Wyróżnienia w kategorii „poezja”:
- Bartosz Kachniarz,
- Karolina Sadło.

Na koniec jeszcze uczestniczyliśmy w pamiątkowych zdjęciach, rozmowach z jurorami, prosiliśmy o autografy. Zaskoczyła nas też smutna wiadomość, że to była ostatnia edycja tego konkursu. Wiedząc, że świat nie lubi próżni, mamy nadzieję na inne wyzwania literackie inspirujące artystyczne dusze.
   Wyjeżdżaliśmy z pięknego Słupska pełni pozytywnych wrażeń, z zapisanymi w sercach miejscami i słowami, po które nieraz sięgnie uczniowska wyobraźnia.
   Składamy serdeczne podziękowania Panu Markowi Czubowi – Wójtowi Gminy Stoczek Łukowski za wspieranie naszych literackich poczynań, za zorganizowanie transportu oraz wsparcie finansowe tego wyjazdu. Była to z pewnością okazja do promowania naszego środowiska twórczego i naszej gminy.
   Dziękujemy również za przychylność Dyrekcji naszej Szkoły.

Agata Świderska oraz wszyscy uczestnicy wycieczki