Aktualności

Klasa Va na edukacyjnej wycieczce
Sandomierz i okolice

W dniach 14-15 maja uczniowie z klasy V a ze Szkoły Podstawowej w Starych Kobiałkach pod opieką wychowawcy, p. Agaty Świderskiej i nauczyciela zajęć artystycznych, p. Aliny Pięty zwiedzali Sandomierz i okolice. Celem wycieczki była realizacja podstawy programowej z języka polskiego, historii i plastyki, udział w warsztatach w zbrojowni oraz w warsztatach literacko-plastycznych. Ponadto podniesienie kompetencji kulturalnych w zakresie odbioru sztuki, architektury, integrowanie zespołu klasowego, kształtowanie właściwych postaw społecznych i wzbogacanie wychowawczych możliwości szkoły.
   Pełna energii grupa wyruszyła w trasę z terenu Szkoły w Starych Kobiałkach o godzinie 7.00 rano. Rozśpiewanym wycieczkowiczom szybko minął czas podróży. Pierwszym punktem było zwiedzanie Zamku Krzyżtopór w Ujeździe. Jest to pełna tajemniczości ruina klasy międzynarodowej, największy tego typu obiekt przed powstaniem Wersalu. Następnie przejechaliśmy do Opatowa, gdzie zwiedzaliśmy Kolegiatę św. Marcina. Tu dowiedzieliśmy się o stylach architektonicznych. Opatowska kolegiata pod wezwaniem św. Marcina z Tours zajmuje wyjątkowe miejsce wśród zabytków architektury romańskiej w Polsce. Jako jedna z nielicznych dobrze dochowana od XII wieku do naszych czasów swoimi rozmiarami, okazałością i wysoką klasą architektoniczną od ponad ośmiuset lat daje świadectwo kunsztu średniowiecznych budowniczych.
   Po zakwaterowaniu i rozmieszczeniu w pokojach całą grupą poszliśmy spacerkiem do centrum urokliwego Sandomierza, gdzie zjedliśmy w zaciszu przytulnej restauracji obiadokolację. Następnie zakupiliśmy pamiątki i wróciliśmy do miejsca noclegowego. Po chwili oddechu zeszliśmy do sali, gdzie odbyły sie warsztaty plastyczne i zabawy słowne, podsumowujące minione godziny. W ciągu całego dnia mieliśmy za zadanie bacznie obserwować budowle i architekturę, robić fotografie, by teraz, którąś przedstawić na rysunku. Zabraliśmy się do pracy pod czujnym okiem pani Aliny. Oczywiście przy pracy artystycznej było gwarno i wesoło. Na zakończenie zrobiliśmy wystawę wykonanych prac, które obecnie zdobią galerię na szkolnym korytarzu. Nasza wychowawczyni w tym czasie rysowała nas - "anielską klasę". Następnie zasiedliśmy w kręgu i mówiliśmy o swoich wrażeniach z minionego dnia. Wieczór był czasem spotkań, rozmów, zabaw. Trzeba przyznać, że energii nam nie ubywało!
   Następnego dnia, tuż po śniadaniu, które zjedliśmy w hotelu, wyruszyliśmy zwiedzać Sandomierz. Na Rynku miasta czekała na nas przewodniczka. Zeszliśmy do podziemi i przeszliśmy Podziemną Trasą Turystyczną, słuchając historii miasta. Następnie przeszliśmy się uliczkami malowniczego Sandomierza, porównując je z trasą podziemną. Miłym zaskoczeniem był pobyt w zbrojowni. Pośród strojów z dawnych epok, które zakładaliśmy i zbroi, którą wybieraliśmy wedle uznania, mogliśmy się poczuć jak prawdziwi rycerze i księżniczki. Omawialiśmy też etos rycerski. Po wspólnej sesji zdjęciowej ruszyliśmy dalej uliczkami Sandomierza. Kolejnym punktem była Brama Opatowska z widokiem na panoramę Sandomierza. Wchodząc usłyszeliśmy i podziwialiśmy galerie Sandomierza i okolicznych miejsc wartych zobaczenia. Następnie pospacerowaliśmy do Wąwozu Królowej Jadwigi, gdzie usłyszeliśmy o lessach i wąwozach. Tym razem pogoda ostatnich dni sprawiła, że były mocno rozmyte. Po tym czekał na nas rejs statkiem po Wiśle i chwila wytchnienia, podczas której zwiedzaliśmy Sandomierz z innej perspektywy. Po rejsie pospacerowaliśmy ulicami Sandomierza, przechodząc odcinkiem Szlaku Jakubowego. Dotarliśmy na sandomierski rynek, gdzie był czas na obiad i zakupienie pamiątek.
   Pożegnaliśmy rozpogodzony Sandomierz, oczywiście cały czas śpiewając w drodze powrotnej. Przeżytych wrażeń nie odbierze nam nikt, za miejscem się podobno nie tęskni, ale za czasem i chwilami spędzonymi w miłym gronie w warunkach pozaszkolnych owszem...