Aktualności

Zwiedzamy Roztocze - aktywnie na łonie przyrody

W dniach 15 -16 maja grupa uczniów z klas IA, IB i IIB gimnazjum wraz z opiekunami p. W. Sokołowską i p. E. Mróz wyjechała na wycieczkę.
   Pierwszego dnia odwiedziliśmy Zamość. Miasto zostało założone przez Jana Zamoyskiego w 1580 roku. Zwane jest ono “Perłą Renesansu”, a od 1992 r. wpisane jest na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Zwiedziliśmy tam Katedrę - jedną z najwspanialszych polskich świątyń zaprojektowaną przez Bernardo Morando, Muzeum Barwy i Oręża “Arsenał”, a później mogliśmy odpocząć na wspaniałym XVI wiecznym Rynku Wielkim.
   W drodze do pensjonatu udaliśmy się w sentymentalną podróż w dawne czasy, ponieważ zatrzymaliśmy się w Olejarni Świątecznej w Ruchowie. Tam zwiedziliśmy skansen olejarski (maszyny olejarskie, narzędzia do obróbki lnu), a podczas prowadzonych przez gospodarza warsztatów dowiedzieliśmy się jak i z jakich roślin powstaje olej świąteczny. Poznaliśmy smak, zapach i historię oleju świątecznego roztoczańskiego - produktu regionalnego.
   Nocleg zaplanowany był w Zwierzyńcu w pensjonacie „Zacisze”. To urokliwe miejsce położone w cichej i spokojnej okolicy, z zachwycającymi widokami. Mogliśmy się tam w pełni się zrelaksować.
   Drugi dzień naszej wycieczki rozpoczęliśmy od zwiedzania Zwierzyńca. Nazwa miasteczka wzięła się od założonego przez kanclerza Jana Zamoyskiego zwierzyńca, w którym oprócz saren, jeleni, dzików, borsuków, wydr i bobrów, wilków, rysi i żbików, mieszkały żubry i łosie oraz koniki leśne (tarpany).
   W Zwierzyńcu zwiedziliśmy kościółek Św. Jana Nepomucena zwany na Wodzie, gdyż leży pośrodku stawu na wyspie, połączonym z lądem mostkiem. Staw wykopali w XVII w. jeńcy tatarscy i tureccy. Barokowy kościółek wybudowano w latach 40 XVII w jako dar za uzdrowienia z ciężkiej choroby ordynata Tomasza Zamoyskiego i w podzięce za długo oczekiwanie narodziny jego syna Klemensa. Następnie udaliśmy się grzbietem wysokiej wydmy do stawów Echo. Na wydmie znajduje się punkt widokowy, z którego można obserwować koniki pasące się na groblach. Chwila wytchnienia na piaszczystej, wydmowej plaży, zabawy w wodzie i ruszyliśmy dalej. Kolejnym etapem wyprawy w tym dniu było zwiedzenie ścisłego rezerwatu przyrody „Bukowa Góra”. Przeszliśmy ścieżką dydaktyczną ukazująca niezwykłą różnorodność przyrodniczą trzech ekosystemów. Był tam punkt widokowy z panoramą na strefę Roztocza Środkowego. Ostatnim etapem naszej podróży był szlak turystyczny Szumy na Tanwi. Jest to najczęściej odwiedzane miejsce na Roztoczu. Rezerwat chroni najpiękniejsze fragmenty dolin rzeki Jeleń i Tanew wraz z seriami małych wodospadów. Na zakolu Tanwi na odcinku 400 m znajduje się 24 progi zwane „szumami”.
   Z wycieczki wróciliśmy zmęczeni, ale uśmiechnięci. Zwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc, poszerzyliśmy wiedzę o florze i faunie Roztoczańskiego Parku Narodowego. To wspaniałe miejsce na poznanie historii, miejsca, osobliwości przyrodniczych. Warto tam pojechać jeszcze raz.